Logopedą w naszej szkole jest mgr Wioletta Olejnik- specjalista w zakresie neurologopedi, oligofrenopedagogiki , terapeuta pedagogiczny
Do głównych zadań logopedy szkolnego należy:
- Przeprowadzanie badań przesiewowych.
- Szczegółowe badania logopedyczne wytypowanych do terapii uczniów
- diagnoza szczegółowa, określenie kierunków postępowania logoterapeutycznego Nawiązanie kontaktu z rodzicami dzieci włączonych do terapii logopedycznej w celu przeprowadzenia wywiadu dotyczącego rozwoju psychofizycznego dziecka i rozwoju jego mowy.
- Stała współpraca z rodzicami – udzielanie wskazówek do kontynuacji logoterapii w domu, ocena stanu mowy dzieci.
- Współpraca z wychowawcami klas oraz nauczycielami wspomagającymi.
- Organizowanie i prowadzenie zajęć logopedycznych w klasach I-VIII,oraz w przedszkolu (według tygodniowego harmonogramu zajęć).
Do najczęściej występujących wad wymowy u dzieci w szkole należą:
sygmatyzm
rotacyzm
wymowa bezdźwięczna
lambdacyzm
kappacyzm
gammacyzm
Korygowane są zaburzenia mowy występujące w oligofazji, afazji, autyzmie,Zespole Aspergera, niedosłuchu.
W toku terapii realizowane są następujące czynności:
- usprawnianie narządów artykulacyjnych
- usprawnianie aparatu oddechowego i fonacyjnego
- korygowanie wad wymowy i zaburzeń mowy
- stymulowanie rozwoju językowego dzieci
- rozwijanie słownictwa
- kształcenie słuchu fonematycznego
- usprawnianie percepcji słuchowej
- doskonalenie umiejętności czytania i pisania
Zajęcia logopedyczne prowadzone są indywidualnie lub w zespołach 2-3 osobowych. Odbywają się systematycznie jeden,dwa razy w tygodniu.
Gabinet logopedyczny wyposażony jest w niezbędne pomoce do ćwiczeń usprawniających narządy artykulacyjne, do ćwiczeń oddechowych, korygujących wady wymowy oraz do ćwiczeń rozwijających funkcje językowe.